Rekenen is bij uitstek al vakoverstijgend. Geen enkel rekendoel kom je enkel bij rekenen of wiskunde tegen, maar het wordt wel vaak enkel bij rekenen of wiskunde expliciet benoemd.
Aan het begin van je les begin je met het opschrijven van de leerdoelen. Deze sluiten vaak aan bij het vak, maar welke doelen worden er nog meer behaald? Aan welke rekendoelen geef je ook aandacht, door bijvoorbeeld bij aardrijkskunde bevolkingsgrafieken te behandelen, of door bij frans te leren hoe je klokkijkt in het frans? Schrijf je deze rekendoelen ook op het bord?
Vaak zijn we er niet van bewust dat we elke dag bezig zijn met het aanbieden van de verschillende rekendoelen. Op het vmbo werk je naar het rekenniveau 2F, daarin zitten 54 rekendoelen in vier verschillende domeinen.
Elk rekendoel past bij verschillende vakken en komt aan bod bij wiskunde. Een rekendoel wordt in verschillende vakken behandeld, op verschillende manieren aangeboden en komt meerdere keren per jaar terug.
Hoe zorg je ervoor dat elk rekendoel effectief onderwezen wordt? Dat docenten van elkaar weten welke rekendoelen behandeld worden en hoe je dit doet?

Om dit inzichtelijk te maken, hebben we praatplaten ontwikkeld. Uit te printen op A5, met elke kaart een apart doel. Met deze praatplaten kun je het gesprek aangaan binnen je sectie, tussen de secties, in de teamvergaderingen etc.
Samen goed rekenonderwijs geven is effectiever dan elk apart!
Deze praatplaten zijn nu beschikbaar als download en hiernaast te downloaden.
Meer weten over de praatplaten en hoe je ze effectief kunt inzetten? Neem hier contact met ons op en we helpen je graag verder.
Reactie plaatsen
Reacties